Thursday, May 6, 2010

Ibu Kau Ratu Hatiku...




This week is Mother's Week. On 10th Mei is Mother's Day, officially. I can't go back to my hometown, JB or Terengganu at my hubby's side. I got to be here in KL, for some reasons. My sis called from JB asking whether we are going back to JB to celebrate Mother's Day, unfortunately, NO, my dear, and its really makes me sad. It's ok. I can celebrate Mother's Day here, with my 2 precious, hubby & Icha.

But, I miss my mother. I call her 'Mak', my mother-in-law, I call her 'Ma'. I miss both of them. I miss their cook especially 'sambal goreng jawa' which is my favourite. Mak akan selalu masak bile saya balik JB. Bawa bekal sekali utk balik KL.

*ni mak saya dengan adik saya dan danisha. masa ni danisha baru 3 bulan....tembamnye anak aku*

Saya sungguh cemburu dgn adik beradik saya yang lain. Semua tinggal berdekatan dengan rumah mak saya. Bila-bila saja boleh ke rumah mak dan makan masakan mak. Kadang-kadang keluar shopping dgn mak. Mak saya sangat suka shopping....dan setiap apa yang dibeli memang akan menjadi kesukaan saya dan adik-adik perempuan saya. Mak seorang yang sabar, penyayang, pengasih, sentiasa bercakap lembut, tak macam anak dia yang sedang taip entry ni. Kasar nya ya rabbi. Cakap cam nak pecah speaker tekak. Tapi tidak mak. Mak pasti akan menegur, jangan cakap meninggikan suara. Nasihat yang sentiasa bersulam doa dan peringatan untuk di masa hadapan. Mak has the strongest influence on us. Sentiasa mengucapkan syukur setiap rezeki yang ada. Bibir mak tak pernah lekang dari melafazkan 'Alhamdulillah'........ Mak juga boleh jadi kawan. Kami akan bercakap macam2 topik. Kalau dulu masa single, boleh cite pasal cinta, pasal hal rumahtangga. Macam-macam lagi. Mak jadikan kami selesa bercakap dengan dia sebagai kawan baik. Mak memang best lah!! Kalau saya balik, memang macam2 hal kami borak dan adik-adik saya pun berebut nak borak sama. Padahal, saya call mak hari-hari. Memang tak cukup-cukup cerita nak borak. Kasihnya mak membawa ke syurga... I miss you mak...

* ni gambar masa akad nikah saya, saya pelukcium mak saya, masa ni pas baca akadjanji depan mak, sedih seh*

Pengorbanan mak tak terkira nilainya, pernah dia sanggup datang ke KL selama 3 bulan untuk menjaga Danisha yang saya baru lahirkan. Kerana tak sanggup berpisah dan kasihan melihat Danisha yang masih bayi, sangguh dia datang tinggal bersama saya selama 3 bulan untuk menjaga Danisha. Masa yang saya habiskan bersama dia, tidak saya sia-siakan. Habis bermanja saya dengan dia, minta masak itu-ini. Mmg kejam kan, suruh mak masak itu ini,she does it with biggest smile. Teluang tu dtg bukan selalu. Lagipun, mak kasihan kan saya, sebab setelah kehilangan anak kami pertama, jadi mak tawarkan diri nak jaga Danisha sementara. Saya sayang mak...terima kasih mak. Sib baik abah sporting, tapi kesian juga, makan pakai tak terjaga pula, kena buat sendiri. Sorry abah.



I wish I could turn back the clock and stay near close to my mother. Kerana kerja, saya terpaksa pindah ke KL, nak buat camner, rezeki di sini. Lagipun hubby kerja di sini, sebagai isteri tempatnya di sisi suami. Nak kata saya anak mak, sukahati lah. I dont want to take for granted of her attention, her bebelan, teguran, even dia marah sekalipun. Saya terima dan saya suka ditegur or dimarahi oleh mak saya. Tak dapat saya bayangkan bagaimana dia pergi dulu meninggalkan saya dan keluarga. Oooo...tidak! Adilkah saya kalau saya kata, biarlah saya pergi dulu sebelum dia??? Nak hadapi hari-hari mendatang tanpa mak? Saya tak boleh bayangkan. Saya jenis tidak sanggup kehilangan orang yang tersayang....dan telah terjadi kepada diri saya, 3 tahun yang lalu saya kehilangan anak saya. Dan jika saya kehilangan lagi.....oooo...tidak dapat dibayangkan keadaannya. Mungkin saya agak selfish...pang sekali kang baru tahu. ALLAH saja yang tahu bila datangnya ajal dan maut. Saya redha. I'll get more upset if i read on the headlines if son/daughter can be so biadab with their own parents, I'll get emotional easily. Tak tentu pasal naik hangin.


Bila dah jadi ibu, baru saya faham bagaimana perasaan sebagai seorang ibu. Bagaimana beratnya tanggungjawab menjaga anak-anak untuk membentuk menjadi seorang yang berguna. Besarnya pengorbanan sebagai seorang ibu. Maaf mak, saya tidak dapat balik, insya'allah bulan Jun ni saya balik ye mak....mak jgn lupa masak 'sambal goreng jawa' yea..



To all Mothers, I wish you a Happy Mother's Day, you are gorgeous and fantastic mother in the world. Nothing can replace your love..

Luv u ladies......




*pics are googled

0 comments:

Post a Comment