Wednesday, October 13, 2010

No Idea

Bebelan hari ini tak tahu nak cita apa. Seriously, i have no idea at all.


*pic google*


Just me, lately, i was in a fragile state. i feel vulnerable. I dont know y. The longer i think about it, the more I feel sad. Probably what happend is not planned as we wanted. ALLAH maha mengetahui. I just hope for a blessing from ALLAH. I pray hard for ALLAH to granted me with what I'am waiting for. I always say to myself that, the time has not come yet, bersabarlah yea.

Saya pernah berbincang dengan seseorang yang arif mengenai hal ini. Bile kita berada di dalam keadaan yang murung, sedih atau kecewa. Itu adalah mainan perasaan dan syaitan suka dan gembira melihat anak-anak ADAM & HAWA berada dalam keadaan sebegini kerana mudah bagi syaitan untuk membisikan hasutan-hasutan untuk menyesatkan manusia yang boleh membinasakan manusia itu sendiri yang sanggup bertindak bodoh. Janganlah sesekali tewas di tangan syaitan, bila terasa diri berkeadaan sedih, cecepat beristigfar dan ingat ALLAH. Dengan ingat terhadap ALLAH, syaitan dan iblis akan terus menjadi marah dan pergi dari hati kita yang sedang murung dan sedih. Kekuatan diri dan iman seseorang itu adalah terletak di hatinya.

Kalau kita gagal mengawal 'hati' dan gagal untuk mengawal emosi, tu yang banyak bunuh diri dan buat perkara-perkara yang dilarang oleh ALLAH s.w.t. Dorongan dari kata-kata orang lain yang berbaur hasutan atau kejian juga punca kerosakan diri. Manusia memang ada bermacam perangai. Dengar kata hati, nak dengar yang baik atau buruk. Kalau nak dengar yang buruk,mendengar fitnah manusia, maka rosak dan binasalah diri kan. Sebagai kawan atau keluarga, sanggupkah melihat teman itu merana dan rosak?? Ada yang sanggup biarkan teman itu binasa kan. Sampai ati ....

Di dalam doa harian selepas solat, adalah digalakkan berdoa agak hati dipelihara dari kegelapan dan kemurungan. Dipelihara hati dari menjadi hitam akibat dengki dan iri hati. Dipeliharalah hati agar sentiasa terang, ikhlas dan tenang.

Saya bukan bijak pandai, tapi itu adalah hasil dari pembelajaran dan pengetahuanyang saya ingin kongsi di sini. Mudah-mudahan kita mendapat keredhaan dan sentiada dalam keredhaan ALLAH.

3 comments:

Unknown said...

salam.. kenapa nie dear??? arini pi class tak?? jom kita pi.. dpt semangat skit nnt.

CiKaYu said...

hai kak Ayu,
biasalah mood kong agaknye...insya'allah, kita jumpa ye

nana47 said...

kyu...pg td dgr ikim.fm ...ustaz tu pon bckp ttg HATI...katanyer..kalau hati spt air..jgn biarkan ia keruh..klu hati spt awan, jgn biarkan ia mendung..dan kalau hati spt bulan, jgn biarkan ia gerhana...renung2 kan lah dan selamat beramal.
wahhhh..;p

Post a Comment