Tuesday, March 30, 2010

Susahnya kalau makan di luar

Memadangkan saya ini memang 'teramat' rajin nak memasak, oleh itu selalu lah sangat kami 3 beranak makan di luar. Tapi bukan selalu ye...cuma hari-hari pelepasan je. Since Danisha dah besar ni, memang agak kerap pula kami melawat dan menabur duit di restoran, gerai atau warung yang sering dikunjungi menyediakan menu makanan yang menarik dan sedap di tekak kami.

Tapi sejak kebelakangan ini, Danisha memang tidak akan duduk diam dalam kerusi khas dia tu. Duduk pun untuk tempoh tidak kurang dari 10minit. Aksi-aksi menarik dia memang menakutkan kami. Nak berdiri lah, keluar 1 kaki dah, macam-macam. Untuk menamatkan kerenah dia tu, angkat lah keluar duduk atas kerusi. Kali ini, tak nak duduk atas kerusi dia round 1 kedai nak jadi supervisor. Dari 1 meja ke 1 meja dia nak pergi, bertegur sapa dan mungkin jadi Quality Control untuk restoran tu kot. Yang jadi mangsa, baba dia lah nak kejar dia ke sana ke mari. Alahai anak, menguji kesabaran. Habis semua customer kat situ dia tegur, tak pasal, dapat coklat lah, gula-gula lah. Malu mak deknon..... Habis je makan, bawa dia keluar, wash her hand and talk to her like an adult. Tapi Danisha just 21 bulan so, mungkin dia tak faham kan, tapi bila banyak kali saya buat begitu, without scodling her of course, I will talked to her like an adult tapi penuh lah kasih sayang... i would not angkat tangan and pinch her ke, apa lagi nak tepok kaki dia. at least pok manja kat bontot dia yg comel tu..... Saya cakap pada dia, tidak elok buat begitu, jangan buat mama & baba marah or susah hati. Jangan nakal-nakal. Makan elok-elok, kalau makan elok-elok mama & baba makin sayang Danisha, ......something like that...ok make sense gak dia tak faham apa-apa, but at least, bile saya selalu cakap pada Danisha selalu, dan dia tahu perbuatannya adalah salah. Alhamdulilah, ada juga nampak perubahannya.....how bout you? how you control your children.......mind to share yours??

2 comments:

i.s.z.a.n said...

samale anak kita. klau makan kat rumah pun dia byk songeh lg makan kat luar. dah xtau nak buat apa. sampai dah besar pun camtu.

CiKaYu said...

cik iszan,
kadang surrender gak dibuatnye...

Post a Comment