Tuesday, December 15, 2009

bila si dia tiada lagi...bagaimana seterusnya

aduhai...tajuk ala-ala novel gitu...just want to share something in this lovely morning.

semalam got the news my mother's cousin just passed away yesterday morning. not really a close cousin to mak, but i do know him and the last time we met was at my sister's wedding. tak ralat sangat coz, sempat sembang-sembang dgn arwah & wife. unfortunately, mak tak dpt ziarah coz ada di sini for a couple of days which is at my place. muda lagi, baru 37 i guess...tu yg mak cakap. ada 5 org anak age from 5-15 yrs old. wife tak keje. cause of death, sebab darah tinggi. dah coma about 3 days. tu pun disedari oleh isteri arwah sebab tido terlalu lama sebelum dimasukkan ke hospital. kemudian, disahkan meninggal dalam coma. tamparan hebat kan kepada isteri dan anak-anaknya. he was the sole breadwinner in the house. sumber pendapatan dari arwah sahaja. gosh..i cant imagine how hard it will be.

tetiba...saya terbayangkan situasi saya di tempat isteri arwah. katakan lah saya bekerja, mungkin soal wang tidak jadi masalah. suami ada insurans, ada lah sumber-sumber yang lain yg mungkin boleh membantu kehidupan nanti. tapi bagaimana kehidupan saya & anak kelak dari segi hal-hal zahir dan batin. bagaimana saya nak besarkan anak, bagaimana saya nak hadapi beberapa situasi yang memerlukan perhatian suami dalam hal-hal rumahtangga atau dengan siapa saya harus mengadu jika saya ada masalah di pejabat atau lain-lain. especially dari suami. gosh...i dont want to think. ada kawan pernah beritahu, walaupun si dia masih hidup, kite harus menyediakan diri untuk apa-apa jua kemungkinan dari sekarang. mulanya rasa cam entah apa-apa dia ni cakap cam itu, tapi ketika ini, terdetik dalam hati doa moga dipanjangkan jodoh untuk hadapi apa-apa jua dugaan.

am speechless





3 comments:

Nurhayati said...

takziah buat arwah sekeluarga. moga rohnya dicucuri rahmat.
tak dapat yati bayangkan kalau terjadi kat diri sendiri. tak tau kuat ke tak semangat ni.huhuhu

CiKaYu said...

thanx yati. sama lah saya, tak boleh nak bayangkan situasinye nanti kalau trjadi kat diri sendiri.

C.e.T.o.T said...

Yang pastinya.. aku akan menanges tah berapa lama...... tapi ade juge aku bayangkan kalau aku yang pergi dulu.. tak dapat aku bayangkan macam mana anak-anak aku... saddis plak pepagi ni..

Post a Comment