Monday, March 7, 2011

Semangat kena kental

Happy Monday. Alhamdulilah, moga Allah kurniakan rahmat dan sejahtera pada hari ini. Dan moga, dipermudahkan lah keje kita sepanjang hari ini. Amin.

Dulu, 7 years ago, sebelum keje tmpt sekarang ni, I was with an international tax company, well established, Deloitte and KassimChan, sekarang Deloitte and Touche. It was my 2nd company after graduating from college 7 years ago. Company international, mmg sedia maklum lah kalau tak ramai Chinese, ramai Indian...kadang-kadang balance, tapi mostly mesti ramai Chinese kan. Company tu memang strict.....dtg keje punctual, balik lunch punctual, pendek kata, semua punctual lah. Takde nye nak ada masa foya-foya kat internet. Pegi keje, balik keje. Tu je tahu.

I was reporting to this Chinese old lady. Tua ok, orang pencen LHDN and single. Tapi still kuat, memory power gile, jgn lah cuba nak kelentong dia ke...semua dia tahu. Makan garam lebih kan. Umur nearly 70's. Memang fussy gile. Tapi dia suka amik secretary Malay. I dont know why, akak saya ckp, senang dia nak buli kot kalau compare dgn chinese secretary, kaum dia juga. Tapi staff under dia chinese juga. Selamba je dia maki hamun staf dia. Campak-campak file keluar dari bilik. Memang selamba lah. Cuma I notice, yang Malay dia tak lah sound direct, dia akan ckp baik-baik...tak tau lah kalau dia maki kite kat belakang cakap cina kan.

Almost 2 years keje macam-macam experience dapat. Dari dia lah, saya menjadi lebih peka, kerana dia juga lah, tiap-tiap hari aku kuatkan semangat datang keje, sebab memang gerun je nk dtg keje nak ngadap muka dia ari-ari. Tapi masa tu cam naive kan, keje jelah, konon nak dapat experience. Memang tahan je. Datang keje, cam nak gi perang. Tapi, apa yang aku dapat memang berharga, tak dapat kat mana-mana kot. Ms Shirley ni ajar aku how to trust people, how to handle client, how to nego in your work, how to be strong when you are in the lowest level in your work and life. Client datang serang office pun pernah, tapi dia relax je. English dia memang power. Kadang-kadang aku tengok Ms Shirley, nape lah nak keje, duk umah lah diam-diam, main-main dgn anjing dia ke. Tapi dia x de family, dia single. Dia lebih suka keje.She taught me how to handle stress, sebab dia tengok aku stress dengan dia kot. Keje nak cepat aje. Lambat seminit memang kena bambu lah. Ms Shirley jenis susah nak percaya orang. Tu apa yg staff dia cakaplah. Tapi dengan aku je dia kasi aku buka email dia, buka pc dia. Duduk kat meja dia buat keje. Dia yang suruh and apa yg buat aku bangga, staff yg lama dgn dia pun xde chance nak buat keje dalam bilik dia kecuali aku. Aku pernah melawan cakap dia sebab dia tuduh aku ilangkan file. Bengang lah apa lagi sebab aku penat-penat susun file, buat filing menimbun, takkan aku senang-senang nak ilangkan file, buat nyusah aku adalah kan. Tu aku tak boleh terima. Dia cam tercenggang sebab takde orang menjawab balik. Since then, dia cam baik-baik je dengan aku, and maybe lama-lama dia gain trust kot dgn aku.

Hari-hari makan bawa bekal ok. Mostly Chinese kat situ, dtg keje, bawa bekal, memang salute lah. Bile aku perhatikan Malays, banyak makan luar. Tapow lah apa lagi..termasuk lah aku. Dasar cina, dah kaya, nak kaya lagi kan. Cukup tahun memasing tukar kete. Dahsyat tul. Rindu dengan suasana keje kat Deloitte. Walaupun stress, kena ikut dateline, sebab melibatkan tax, melibatkan duit orang berjuta-juta. Tapi seronok, macam-macam pengalaman. Ms Shirley sangat baik. Dia tak kedekut. Sesekali belanja makan, bawa pegi restoran. Dia tahu appreciate Staff dia. Kebajikan staff dia pun dia jaga. Walaupun dia chinese, dia sangat menghormati kiteorg staff dia yang melayu ni berapa kerat. Kalau kiteorg nak solat, dia ok je. Kalau ada boss dari department lain nak hentam staff dia, memang dia back-up gile-gile. Walaupun staff dia melayu. Itu yang aku tengok nilai-nilai leadership Ms Shirley. Rindu pula kat org tua tu....percaya atau tidak, sampai sekarang aku still hantar CNY card and Christmas card pada dia. Dia lah satu-satunya bos yang aku still hantar greetings card.

So apa yang aku dapat dari situ, semangat kena kuat. Fokus perlu ada. Jangan ikut perasaan. Kata-kata orang hanya buat kita jadi kuat atau lemah, kena pilih yang terbaik. Keje kena ikhlas. Jangan hanya setakat bodek je, tapi performance out. Memang ko senang sekejap je lah. Apa yang kita buat pun kena ada niat. Niat kena betul. Semangat dan jiwa kena kuat untuk hadapi cabaran atau apa-apa saje rintangan. Kalau kite dah tahu apa kita nak, jangan lah setakat pandang je impian tu, usaha dan tawakal dan doa pada ALLAH s.w.t.

Dan sebab itu lah aku berbusiness, takuk takkan ke mana, kat situ je. Sekurang-kurangnya aku tahu apa yang aku nak dan aku usaha, bukan aku tahu apa aku nak tapi aku tak usaha! Mana satu pilihan anda?

Impian aku sekarang ni buka NURSERY

Lagi satu kan.....aku mengidam ni Audi Q7.



Tapi yang aku lagi tengah mengidam ni............yang ni haa!!

2 comments:

Unaizah said...

Maaflah ye if bunyi cam racism. Tp memang susah nak dpt org cina yg nak tolong org melayu. Selalunya diorang pulun naikkan orang sebangsa je. Melayu ni jadi pekerja bawahan je. Tp kalau kita jumpa org cina yg nak tolong org melayu, kita memang akan gain A LOT of experience. Mcm-mcm boleh belajar. Saya penah ada sorang bos cina yg camni. Baik orangnya.

CiKaYu said...

unaizah,
betul, susah nak jumpa chinese yg percaya kat malay. mmg dia akan kerah tenaga kita cukup2. selagi boleh takkan bior naik pangkat. bile dah jumpa boss baik, sampai bile2 dia akan ingat kita.

Post a Comment