Monday, July 13, 2009

blank, black, blur

1. dalam hidup ini, kalau kita dah set satu goal untuk dicapai tapi tidak dapat dicapai atau musnah sekelip mata selepas beberapa usaha telah dilakukan dengan sepenuh hati, haruskah kita menyesali atas kegagalan itu?
jawapannya TIDAK
mungkin ada hikmahnya yang lebih besar untuk kita di kemudian hari.

2. kalau kita ketinggalan kapal terbang untuk ke destinasi atau tempat yang telah kita rancangakan berbulan-bulan atau bertahun-tahun, adakah kita akan rasa terkilan, sedih, kecewa? jawapannya iya...memang akan rasa terkilan tetapi mungkin ada hikmahnya, mungkin kapal terbang tu tak bagus, mungkin akan terhempas ke (nauzubillah) atau mungkin tempat yang bakal dituju itu akan ada riot, ribut petir atau apa-apa aje yang kita manusia tidak mengetahuinya.

oleh itu bersabar lah, redha kan segalanya....

apa ni cikayu entry beremosi ni.....tajuk takde kena mengena...sebenarnya takde cite/modal nak kelentong korang pepagi ini. tapi ada cerita di sebalik 2 senario tu. yg pertama, memang terjadi dalam hidup saya baru-baru ini. yang kedua tu, malam tadi mimpi ketinggalan flight nak pegi mana entah lah...dlm mimpi tu saya sorang je yg tertinggal. pastu semua org dalam kapal terbang tu ketawakan saya, hampehssss. kemudian pagi ni, colleague saya cita boss dia tak dpt pegi india sebab visa tak lulus, tapi boss dia redha dan telah mengatakan ada hikmahnya (begitu tenang boss dia menerima keadaan sebegitu, walaupun melibatkan perjanjian yg bernilai tersangatlah tinggi)

kesimpulannya....jadilah manusia yang bersabar & redha...

2 comments:

Nurhayati said...

betul betul betul!!
idup kena banyak bersabar. kalau tak de sifat sabar tu, lama dah pincang dunia. xspecially dlm rumah tangga ;)

CiKaYu said...

nurhayati,
kalau tak sabar, mau jadi hulk hogan nanti...

Post a Comment