Monday, May 23, 2011

Missy Apam

Hello Gorgeous... how's your weekend dollie? Hope you all had a blast one. For me.... sadly, rasa cam tak cukup je 2 hari.  Tapi, last Saturday was the bestest ever.

Last Saturday was a Spa day! Superb. Yang itu cite later.

Last Sunday, adalah sangat penat. Buat keje rumah dari pagi sampai ke petang. Penat nye bukan main. Hubby takde, terlibat dengan operasi kejadian tanah runtuh di Hulu Langat. Al-Fatihah. Yang itu will blog out later.

Semenjak-menjak ini, nafsu memasak meluap-luap pula. Tapi kali ini, for the first time, buat kuih. Kuih tradisional ok. Salah satu faveret. Masya'allah senang yang amat. Apa dia yea?


Presenting my Miss Banana Apam @ Apam Pisang (from top)
Source/Resipi : Abang Mat Gebu

Jangan tanya saya mana kelapa nya, sebab kelapa takde. Ni tingkah laku malas nak pegi kedai beli kelapa parut. Aiskrim vanilla pun takde. Oleh sebab hanya saya & Danisha berdua sahaja di rumah, jadinya malas nak tukar baju siap bagai dari seksi kepada tutup aurat untuk pegi kedai runcit Mulia Sejati, nama diberi, untuk membeli kelapa parut. 

Gebu tak apam i?? Kenapa ada from top tu yea? Nak tengok dari tepi? 


Ni kire pandangan sisi lah kot. Ini akibat excited nak isi lebih dalam acuan yea. Hasilnya sebelum diletakkan di pinggan akan dipamerkan di bawah. 

Perhatian, ilustrasi ini mungkin menyebabkan anda tepuk dada, sesak nafas, menahan nafas untuk ketawa atau tersenyum atau sedih atau simpati atau pelbagai rasa dan perasaan. Mungkin juga boleh menyebabkan anda terkebil-kebil dan mengosok-gosok mata. Semuanya adalah tanggungan sendiri yea!

Sebelum kejadian!

*
*
*
*
*
*

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

*
*
*
*

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*


Selepas kejadian!
 Terkejut tau buka-buka penutup terus nampak jadi cam gini! Sebagai seorang yang sangatlah cepat panik. Call mak, mak kata, terlebih isi dalam acuan lah tu. Tapi rasanye, adalah sangat sedap dan gebu. Makan dengan secawan teh O, minum petang yang sangat lah best. Feeling-feeling, Marsha Stewart lak. Perfect wife gitu. Yang penting Danisha suka sangat. Rasa sayang pula nk makan sebab cam comel dan gebu, geram je tengok. 

Resipi Apam Pisang ini saya copy dari blog Mat Gebu. Saya copykan.

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
Beberapa titi esen pisang
2 biji telur gred B
100 ml minyak jagung (mat guna minyak canola)
1/4 cawan gula perang @ soft brown sugar
150 gram pisang emas
1/2 camca teh soda bicarbonate
Secubit garam
Kelapa parut + secubit gram, gaul rata

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lensser acuan apam dengan sedikit minyak. Ketepikan. Lecek pisang bersama soda bicarbonate dan secubit garam hingga lumat. Ketepikan.
  2. Pukul gula perang, telur dan minyak hingga sebati dan berkrim. Masukkan pisang lecek dan esen pisang, kacau rata. Tambah tepung sedikit demi sedikit sambil digaul hingga sebati.
  3. Sudukan 3/4 penuh dalam acuan apam dan kukus 15 minit hingga apam masak. Hidangkan bersama kelapa parut tadi. Selamat mencuba untuk semua...


Apa-apa pun, terima kasih pengukus cap Buaya yang dibeli dari Pasar Payang, Kuala Terengganu dengan harga RM55 satu set. Ada 3 tingkat, tapi ni guna 2 tingkat je. Brand yang dipercayai oleh ibu mertua saya. Dia yang tawar harga pengukus itu dan dia juga yang survey kedai-kedai di situ. Katanya, harga sama, pegi mana-mana kedai pun bagi harga sama. Diaorg dah pakat-pakat letak harga sama. (dalam slang Terengganu).


4 comments:

JeM said...

My sis pun beli pengukus kat Pasar Payang!

I tumpang makan je...hihi

Sedapnya nampak apam tu!

CiKaYu said...

Jem,
really, mmg murah ke? jemput dtg umah ye kalau nak makan apam...hehe

C.e.t.O.t said...

tesengih dan tergelak aku baca post ko kali ni... ku mcm berada di alam mimpi... amazing race pon ade... keep it up !!

BAYU HEBAT SDN. BHD said...

mcm mudah lak cara nk buat apam ni... nnt nk cuba gak..cian pengukus kt rmh..duk je dlm kabinet

Post a Comment